Här har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna, samt våra allra bästa tips och trix som gör att du kan få ut ännu mer av ditt system.
Vill du få en offert för vad din lösning skulle kosta? Eller helt enkelt bara komma igång? Kontakta info@millnet.se eller någon av våra säljare så hjälper de dig vidare.
Det behöver inte ta några längre tider att komma igång. Men exakt hur lång tid uppstarten tar för er beror på vilket/vilka system som valts och hur snabbt ni kan tillhandahålla den grunddata som behövs. Från det att vi fått all grunddata tar det ca x antal dagar att sätta upp och anpassa ert system i samråd med er. Sedan är allt ni behöver göra att ta del av den tillhörande utbildningen (ca en dag), så att ni kan få ut så mycket som möjligt av ert system. Ni väljer själva om den sker digitalt, på plats hos er eller hos oss i Linköping.
Det är inga problem att ta med information från ditt tidigare system. Du kan välja att antingen ta med endast grunddata eller om du även vill få med historik. Vill du veta mer om hur det går till och få mer detaljerad information för just din situation kan du kontakta info@millnet.se.
Det korta svaret är ja, men i vilken grad beror på vilket system som du använder. Läs därför med nedan för att se om systemet som du är intresserad av helt eller delvis anpassat för användning i mobilen.
Har du det här system kan du göra alla dina registreringar (tid, utlägg, körjournal och traktamente) i din smartphone. Vyn byter automatiskt till den mobilanpassade vyn när du använder mobilen. Övriga delar av systemet kan i dagsläget endast användas i webbgränssnittet.
Om du har något av dessa system så kan du registrera avvikelse och göra eventuella andra registreringar (utlägg, tillägg, körjournal och traktamente) i din smartphone. Detta tack vare den responsiva utformningen som anpassar sig efter storleken på just din skärm. Övriga delar av systemet kan i dagsläget endast användas i webbgränssnittet.
Vårt rekryteringssystem är helt responsivt. Det innebär att samtliga delar av systemet kan användas även i mobilen och surfplattan. Detta för att kunna hantera dina annonser och kandidater även på språng.
Hela analyssystemet är responsivt så du kan nå alla dina rapporter även i mobilen och surfplattan. Har du Millnet Tid & Projekt kan du dessutom nå systemet via appen där du registrerar tid m.m.
För de som registrerar finns vår app som är en så kallad webbapp. Detta innebär att du inte laddar ner den från någon appmarknad, utan vyn byts automatiskt till mobilversionen när du går till adressen i din smartphone.
Om du inte vill behöva skriva in adressen varje gång som du ska rapportera tid så kan du spara ner den som en genväg på hemskärmen. Då kommer den att visas som dina övriga appar, med Millnets “M” som ikon. Behöver du hjälp finns en lathund att tillgå.
Om du hyr ditt system på en av våra hyrservrar uppgraderas ditt system alltid när det finns en ny version. Tid & datum för uppgraderingen meddelas i systemet ca. en vecka innan och i meddelandet finns även versionsinformationen länkad om du vill veta vilka nyheter som kommer.
Under uppgraderingen kan systemet inte användas. På grund av detta försöker vi att schemalägga uppgraderingarna utanför vanliga kontorstider i den mån det är möjligt. Detta för att påverka dig som kund så lite som möjligt, även om nertiden vanligtvis bara är några minuter.
Om du har ditt system på en egen server sker uppgraderingar när de efterfrågas eller i samband med att vi slutar stödja tidigare versioner. Uppgraderingarna sker då i samråd med dig som kund.
För dig som är kund
Har du funderingar kring ditt system och är i uppstartsfasen är de din verksamhetskonsult som är din kontaktperson. Annars är det vår fantastiska support du vill kontakta.
Ekonomifrågor
Rör det frågor kring ditt abonnemang eller en faktura från oss kan du kontakta ekonomi@millnet.se.
För dig som ännu inte är kund
Är det någonting som du funderar över kan du antingen ringa vår växel eller mejla info@millnet.se.
Du hittar alla våra kontaktvägar här
Vill du vara först med att få information om det nyaste, eller försäkra dig om att du inte missar något viktigt? Glöm i så fall inte bort att skriva upp dig på något av våra nyhetsbrev! Utskick 1-2 gånger i månaden, med uppdateringar om vad som är på gång i ditt system. Självklart kan du själv när som helst justera eller avsluta din prenumeration. Registrera dig här!
Psst! Har du Millnet Bemanning, Närvaro eller Rekrytering så får du även information direkt i systemet.
I våra webinar presenteras och demonstreras bland annat våra senaste funktioner så att ni snabbt ska kunna komma igång när de släpps. Det kan gälla helt nya funktioner eller vidareutvecklingar av befintliga. Tillfällena ger en inblick i vad som är nytt, med möjligheten att ställa frågor. Du hittar alltid månadens webinartillfällen här!
Du glömmer väl inte bort att du kan hitta information om det mesta i våra lathundar och informationsvideos? De är dessutom alltid uppdaterade för att täcka de senaste funktionerna. Kontakta supporten för att få tillgång till lathundarna för ditt system!
Har ni nyanställda, eller vill ni utveckla er kompetens? Det finns alltid möjlighet att boka in utbildningstillfällen med någon av våra verksamhetskonsulter. Utbildningen anpassas efter det ni behöver och kan hållas i våra lokaler, på plats hos er eller via webben. Allt beroende på vad som passar er bäst. Kontakta supporten så hjälper de dig vidare!
Vill du att systemet ska vara så snabbt som möjligt? Tänk då på att hastigheten på din internetuppkoppling är bättre via nätverkskabel än wifi! Så spara det trådlösa surfandet till när du inte är på kontoret.
Om du som har Millnet Connect installerat behöver byta dator eller om en kollega behöver samma inställningar finns det ett smart knep för att få med all information till den nya Connecten.
I den äldre Connecten kan du under fliken arkiv välja att exportera inställningar. Filen som skapas mejlar du sedan till exempelvis dig själv eller till kollegan som behöver inställningarna. När du har installerat Connecten på den nya datorn väljer du att importera inställningar under fliken arkiv. Välj filen som tidigare exporterades och din Connect har nu ställts in.
OBS! Kom ihåg att justera sökvägen för dina filer så att du kan hitta filerna som skapas. Skapa upp en mapp där du vill att dina lönefiler eller fakturaexporten ska hamna och ändra sedan till den nya mappen under Företag-Inställningar-markera programpaketet-Inställningar. Du kan hitta mer information i lathunden för Millnet Connect.
Har du Millnet Tid & Projekt kan vi även tipsa om den smidiga Millnet Webconnect. Läs mer under separat flik.
Har du Millnet Tid & Projekt så kan du byta din Connect till den nya Webconnecten. Detta innebär att alla inställningar finns direkt i systemet istället för som en separat installation. På så sätt behöver du inte tänka på uppgradering eller vilken dator du har, utan funktionen finns alltid där. Kontakta supporten för hjälp att aktivera och sätta upp Webconnecten.
Då våra system kan anpassas efter olika branscher och arbetssätt är inte alla funktioner aktiverade i allas system. Vilka funktioner som finns beslutas vid uppstart, så skulle det vara så att du saknar någonting så är det möjligt att funktionen redan finns tillgänglig att aktivera. På samma sätt kan vissa funktioner stängas av om det är någonting som känns överflödigt. Kontakta därför supporten när frågan uppstår. De flesta funktioner är gratis att aktivera.
Upplever du problem kan det bero på ditt val av webbläsare. För bästa resultat rekommenderar vi att du använder Chrome som webbläsare när du använder våra system. Notera också att vi från och med januari 2020 inte längre stödjer Internet Explorer.
Om du upplever problem kan du börja med att kolla in vår driftstatussida. Här meddelar vi om det pågår planerat underhåll eller om det har uppstått någon störning som påverkar något system. Om du inte hittar någon information där kan du alltid vända dig till vår support.
Vi är alltid intresserade av vad våra kunder tycker om våra produkter. Vi tar därför gärna emot önskemål och förslag på förändringar. Ett perfekt läge att uttrycka sådant är i våra enkäter som vi skickar ut i våra nyhetsbrev med jämna mellanrum.
Har du förslag på hur systemet kan bli bättre, önskemål om något som saknas eller åsikter något vi gör? Oavsett vad det kan vara är vi intresserade av att veta. Du har väl inte missat att du enkelt kan lämna dina förslag/ åsikter här på vår hemsida?
Hittar du inte svaret du sökte? Kontakta vår support.